obedy
žiacka knižka

« predchádzajúca strana // nasledujúca strana »

Školský špeciálny pedagóg »

Školský špeciálny pedagóg: Mgr. Zuzana Mravcová
Konzultačné hodiny: podľa telefonického dohovoru v čase od 7:30-15:00
Kontakt e-mail: specialnypedagog.mravcova@gmail.com Edupage: Zuzana Mravcová Telefón: 048/2400099 (zborovňa ZŠ)

Základné informácie: Školský špeciálny pedagóg zabezpečuje 2. stupeň podpory v systéme podporných opatrení. Náplňou práce Školského špeciálneho pedagóga je:

  • vykonávať orientačnú diagnostiku s cieľom identifikovať a posúdiť možné prekážky vplývajúce na vzdelvanie žiaka
  • poskytovať individuálne a skupinové poradenstvo a konzultácie žiakom, ich rodičom a členom učiteľského zboru
  • zameriavať sa na prevencie porúch učenia, porúch správania, na rozvíjanie školských zručností a úspešné adaptovanie sa nových žiakov
  • kompenzovať žiakom prekážky vo výchove, vzdelávaní a v správaní, reedukáciou zmierňovať ťažkosti žiakov
  • vykonávať intervencie a podporovať rozvoj osobnosti žiaka
  • Ako správne písať s prvákmi
    Milí rodičia, Vaše deti zasadli do prváckych lavíc a začínajú písať svoje prvé tvary a písmenká. Niektorým to ide ľahšie, iným ťažšie. Všetci sa ale snažia dosiahnuť požadovaný výsledok. Písanie je pre dospelého niečo, čo robí automaticky, bez premýšľania. Už si neuvedomujeme, aká zložitá a komplexná činnosť to je. Prejdime si spolu niekoľko základných pravidiel pri písaní.

    1) Prostredie a nábytok
    Základným predpokladom, aby dieťa mohlo správne písať, je miesto na písanie a vhodný nábytok. Miestnosť na písanie by mala byť pokojná, tichá, dobre osvetlená a dôležité je, aby dieťa malo svoj vlastný stôl na písanie, ktorý mu bude aj veľkostne odpovedať (existujú „rastúce“ stoly so stoličkami, ktoré sa nastavujú podľa veľkosti dieťaťa). Vhodná stolička je fixná, bez koliesok a otočných mechanizmov.

    2) Rozcvičenie
    Dieťaťu pred písaním pomôžu uvoľniť ruku krátke cvičenia. Pani učiteľky ich určite naučili krátku básničku spojenú s rozcvičením rúčky. Poproste ich, nech Vás ju naučia. Robte ju potom spolu s dieťaťom pred každým písaním a kreslením. Dieťaťu tým pomôžete uvoľniť ruku, nebude stuhnutá a ľahšie sa mu bude písať. Môžete vyskúšať aj túto rozcvičku:
    https://www.youtube.com/watch?v=DjB5_y8gKa0

    3) Sedenie
    Ďalším dôležitým krokom je správne dieťa usadiť. Dieťa by malo sedieť na celom sedadle stoličky, s vystretým chrbtom. Nohy sú položené celými chodidlami na zemi, približne na šírku ramien. Dieťa by sa nemalo vykrivovať a opierať o ruku. Tú potrebuje mať voľnú, pretože písanie vychádza z ramenného kĺbu. Správne sedenie:

    4) Výber písadla
    Na začiatok je vhodné, aby deti písali ceruzkami – mäkké 2B, ktoré zanechávajú stopu ľahko. Pri výbere pera si nechajte poradiť od pani učiteľky. V prípade, že sa Vášmu dieťaťu s perom nepíše dobre, na trhu je viacero možností. Na výber sú klasické atramentové perá – plniteľné bombičkou, alebo novšie rollery, ktorých náplňou je atrament, ale píšu pomocou keramickej guľôčky. Pri silnejšom tlaku sa „nerozchádzajú“, čo dieťaťu nedáva spätnú väzbu o sile prítlaku na podložku. Plniace pero sa pri silnom prítlaku „rozíde“, zanecháva širšiu stopu, a dieťa vie korigovať silu prítlaku. Ak sa dieťa naučí písať s príliš silným prítlakom, pri písaní dlhších textov, najmä vo vyšších ročníkoch, to môže spôsobovať bolesti ruky a kŕče pri písaní.

    5) Osvetlenie a nastavenie papiera
    Pre praváka je vhodné osvetlenie zľava – najlepšie denné svetlo, prípadne stolová lampa. Pre ľaváka sprava. Osvetlenie centrálnym svetlom, pričom ruka dieťaťa vrhá tieň na napísané, nie je vhodné.

    6) Sklon papiera ovplyvňuje sklon písma a jeho čitateľnosť
    Praváci by mali mať papier natočený mierne vľavo, pravý roh by mal smerovať vľavo hore. U ľavákov sa obvykle papier natáča opačným smerom, ale pokiaľ dieťa preferuje nenaklonený zošit, je to v poriadku.

    7) Správny úchop
    Deti začínajú s kreslením už v škôlke. Mnohé majú vytvorený spôsob ako držať písadlo. Nie každé dieťa ale drží ceruzku/pero vhodným spôsobom. Pri správnom spôsobe držania sú prsty usporiadané do štipky. Pero držia tri prsty: prostredník – podopiera; ukazovák – pridržiava z hora a usmerňuje pohyb pera smerom dole; palec – pridržiava zboku a vedie pohyb pera hore. Ostatné prsty sú mierne ohnuté a podopierajú prostredník (nie sú zovreté v dlani). Všetky tri prsty pero jemne pridržiavajú. Koniec pera smeruje k ramenu.

    8) Dĺžka písania a psychohygiena
    Je prospešné, ak dieťa doma trénuje písanie. Akýkoľvek tréning by však nemal presiahnuť 10 – 15 minút.

    Použité zdroje:
    https://www.jak-spravne-psat.cz/zasady-psani/
    http://www.grafomotorika.eu/wp-content/uploads/uchop.pdf
    http://www.grafomotorika.eu/wp-content/uploads/sezeni.pdf
    https://www.youtube.com/watch?v=DjB5_y8gKa0

    Učiteľský zbor »
    Rada školy »
    Rodičovská rada »
    Školský parlament »
    Školský klub detí »
    Hodnotenie škôl INEKO
    Školský webčasopis SVET SPOZA RÚŠKA »

    Agenda školy

    Školský poriadok
    Inovovaný školský vzdelávací program
    Klasifikačný poriadok / príloha iŠkVP
    Hodnotenie predmetov v školskom roku 2021/22
    Rámcový učebný plán
    Vzdelávacie štandardy
    Plán kontinuálneho vzdelávania
    Žiadanka o uvoľnenie z vyučovania
    Správa o VVČ ZŠ
    Vyhlásenie 2% daň
    Zverejnené dokumenty
    Poistenie žiakov proti krádeži
    Školský špeciálny pedagóg
    Výchovný poradca
    Školský psychológ
    Sociálny pedagóg
    Ponuky

    Odkazy na stránky

  • ZUŠ Slovenská Ľupča
  • Obec Slovenská Ľupča
  • Materská škola
  • Samo Cambel
  • Mestečko
  • Zvonenie

  • 1. hodina: 7 : 55 - 8 : 40
  • 2. hodina: 8 : 45 - 9 : 30
  • 3. hodina: 9 : 45 - 10 : 30
  • 4. hodina: 10 : 40 - 11 : 25
  • 5. hodina: 11 : 35 - 12 : 20
  • 6. hodina: 12 : 30 - 13 : 15
  • 7. hodina: 13 : 40 - 14 : 25
  • 8. hodina: 14 : 35 - 15 : 20
  • « predchádzajúca strana // nasledujúca strana »